• Je bent welkom bij Ouderblijven

Een veilige plek voor christelijke ouders na een scheiding. Vind herkenning, deel in vertrouwen en bemoedig elkaar.

Praat direct mee
    Gratis, anoniem en binnen 1 minuut geregistreerd.

De roze wolk of de donderwolk van ouderschap? (N.a.v. De Morgen)

Ellen

Oriënterende Ouderblijver
Vanmorgen las ik in De Morgen een artikel rondom Milou Deelen en het huidige debat over moederschap. Het ging erover of we de 'roze wolk' van het ouderschap inmiddels niet massaal hebben ingeruild voor een 'donderwolk'. De geluiden over hoe uitputtend en zwaar het ouderschap is overschaduwen tegenwoordig vaak de positieve verhalen.

Wat een ontzettend herkenbare discussie en heel begrijpelijk dat het lezen van zoiets veel losmaakt. Zeker als je daar als ouder na een scheiding middenin zit kan het voelen alsof die donderwolk wel erg donker is en permanent boven je huis hangt. En misschien zelfs onterecht denken dat het gras aan de overzijde groener is...

Tijdens het lezen dacht ik terug aan de periode net na mijn eigen scheidin. Mijn roze wolk bestond allang niet meer. Het voelde als een regelrechte orkaan.

Maar als we de situatie even van bovenaf bekijken: wat is nu de emotie en wat is het daadwerkelijke probleem? De media houden van uitersten. Het is of perfect gelukkig of totale uitputting. De realiteit zit daar ergens tussenin. Ik besefte toen dat de echte zwaarte – de donderwolk – vaak niet eens lag bij de zorg voor mijn twee kinderen zelf, maar bij de ruis eromheen. De stroeve communicatie, de onzekerheid, het gevoel van onrecht en de provocaties van de andere ouder.

Zodra je stopt met zoeken naar die perfecte roze wolk en weigert je te laten meeslepen in de donderwolk van de ex-partner ontstaat er ruimte voor regie.

Hoe voorkom je dat je in die negativiteit verzuipt? Hier zijn een paar stappen die mij enorm hebben geholpen:

Scheid ouderschap van ex-partnerschap: De relatie is voorbij, de zakelijke taak als co-ouders blijft. Communiceer uitsluitend via het BIFF-principe (Brief, Informative, Friendly, Firm).

Houd een objectief logboek bij: Documenteer afspraken, afzeggingen en feiten structureel, maar zonder jouw interpretatie van zijn of haar motieven erbij. Als de paniek of emotie toeslaat geeft zo'n feitenoverzicht direct houvast.

Focus op wat je wel kunt sturen: Het is intens frustrerend, maar je kunt de regels of uitspraken in het huis van de andere ouder niet controleren. Het ergste wat je nu kunt doen is de strijd via de kinderen uitvechten. Zorg ervoor dat jóuw huis de veilige, voorspelbare plek is waar geen kwaad wordt gesproken.

We hoeven niet op een roze wolk te zitten om goede ouders te zijn. Realistisch ouderschap na een scheiding is hard werken, maar het geeft ook enorm veel kracht als je het heft weer in eigen handen neemt en gaat sturen op feiten in plaats van op emotie.

Welke kleine, praktische stap kun jij vandaag nog zetten om een stukje emotionele ruis uit jouw situatie weg te filteren, zodat je je weer op jezelf en de kinderen kunt richten?

Lieve Ellen, wat een goed onderwerp!

Die donderwolk waar je het over hebt... dat voelt bij mij echt elke dag als een orkaan! Ik doe zo vreselijk mijn best om alles helemaal perfect te doen voor mijn drie schatjes. Maar als er ook maar íets kleins verandert in de communicatie met mijn ex raak ik al compleet in paniek en heb ik het gevoel dat de hele wereld instort.

En dan is mijn oudste meid ook nog eens stiekem spulletjes aan het verzamelen om het huis uit te gaan... Mijn hart breekt echt in duizend stukjes als ik daaraan denk! Mijn nestje mag nog helemaal niet leeg, ze hebben me toch nog nodig? Soms vraag ik me op de zetel echt af: ziet iemand eigenlijk wel hoe keihard ik mijn best doe voor iedereen? Wanneer mag ik zelf weer eens echt gelukkig zijn?

Maar jouw tips voelen nu echt als een magische reddingsboei! Dat BIFF-principe ga ik morgen direct doen. Dat gaat er vast voor zorgen dat alle ruzies minderen! En zo'n logboek bijhouden gaat misschien mij onzekerheid afnemen. Wat heerlijk simpel eigenlijk!

We laten ons niet meer gek maken door die donderwolk. Wij mama's kunnen de hele wereld aan! Schouders eronder en we gaan er gewoon weer met de volle 100% voor! 💪

Heel veel liefs!

Tja, dat van die ruis filteren... op papier klinkt dat altijd zo klaar en logisch, maar in de praktijk blijft dat toch verdomd lastig. Die donderwolk waar je over schrijft, ik heb die de eerste anderhalf jaar na de scheiding echt continu boven mijn hoofd gevoeld, en heel eerlijk: soms trekt die nu ineens weer helemaal dicht als er via een berichtje weer eens een sneer binnenkomt over iets banaals zoals sportkledij die zogezegd ontbreekt, of ja, dat de afspraken niet duidelijk zouden zijn terwijl alles op voorhand netjes vastlag.

Wat voor mij eigenlijk de enige stap is die echt helpt om het zakelijk te houden, is mezelf gewoon een verbod opleggen om direct te antwoorden.

We vertrekken allemaal zo vol goeie moed met het idee van die roze wolk he en niemand die je vertelt dat het soms echt een zwarte donderstorm wordt. ik snap zo goed wat je schrijft en je bent hier echt niet alleen in.

Ik merk zelf dat de realiteit soms zo bikkelhard is. Als ik denk aan mijn dochter die ik nu helemaal niet meer zie en mijn zoon die zo intens worstelt met dat loyaliteitsconflict doordat de andere ouder zo aan hem trekt... dan is de roze wolk ver weg. ik heb in heel dat traject wel echt moeten leren dat vechten gewoon niet meer werkt. Ze sluiten zich dan alleen maar nog meer af uit pure overlevingsdrang omdat ze die druk niet meer aan kunnen. Dus ik probeer nu hier alleen in mijn huisje in Baal gewoon de rust te bewaren want ergens naief dromen over de liefde of een nieuw begin doe ik ook al lang niet meer.

Ik probeer me dan af te leiden met een tasje koffie of thee en een boek.

Terug
Naar boven