• Je bent welkom bij Ouderblijven

Een veilige plek voor christelijke ouders na een scheiding. Vind herkenning, deel in vertrouwen en bemoedig elkaar.

Praat direct mee
    Gratis, anoniem en binnen 1 minuut geregistreerd.

De strijd staken, wanneer laat je je kind eigenlijk los?

Mara

Ouderblijver
Hallo iedereen,

Dit onderwerp blijft maar door mijn hoofd spoken en ik moest het even van me afschrijven. ik zit hier helemaal alleen op de zetel met een tas thee en de stilte in mijn huis vliegt me soms echt aan. Buiten is het stikkend heet. De meeste van jullie kennen mijn verhaal ondertussen waarschijnlijk al wel een beetje. mijn dochter van 15 wil helemaal niks meer met me te maken hebben en de andere ouder doet helaas alles om dat zo te houden.

Mijn zoon van 12 zie ik gelukkig nog wel af en toe. Gisteren bracht ik hem terug en ik zag hem gewoon stilletjes wegkruipen in zijn eigen wereldje op de passagiersstoel. Hij zit zo ontzettend vast in dat loyaliteitsconflict en het doet me fysiek pijn om te zien hoe hij daaronder lijdt.

Dat brengt me bij mijn grote vraag waar ik zo mee worstel. Wanneer komt het moment dat je als ouder stopt met vechten en besluit om je kind los te laten? Niet omdat je ze niet meer graag ziet, maar net omdat je ze rust gunt in hun hoofd. Ik merk gewoon dat mijn getrek aan mijn dochter averechts werkt en ze zich nog meer afsluit. Mijn zoon wordt er alleen maar onrustiger van als ik blijf proberen om tegen die muur van de andere ouder op te boksen.

Loslaten voelt voor mij zo hard als opgeven en hen definitief in de steek laten, maar tegelijkertijd besef ik meer en meer dat mijn gevecht hen misschien nog meer beschadigt.

Hebben sommigen van jullie dat breekpunt meegemaakt? Dat je besloot om even een grote stap terug te zetten en de touwtjes los te laten zodat ze uit die vreselijke overlevingsmodus kunnen komen. En hoe doe je dat dan praktisch zonder dat ze denken dat je ze hebt opgegeven en het je niks meer kan schelen? Ik ben echt zoekende en wil heel graag waken over hun welzijn maar ik weet het even echt niet meer. ik zou het heel fijn vinden om te horen hoe jullie hiermee omgaan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dag Mara,

Ik denk dat het belangrijk is dat je begrijpt dat dit gedrag niets te maken heeft met het feit dat ze niet van je houden. Dat loyaliteitsconflict komt daar gelukkig niet uit voort. Vaak gebeurt er vanalles aan de overzijde, waardoor een conflict al dan niet bewust wordt gecreëerd.
Het is voor het kind de veiligste keuze om afstand te nemen en geloof me… ik weet hoeveel pijn dit doet.
Wanneer moet je loslaten?
Eigenlijk nooit denk ik dan omdat het uiteindelijk je kinderen blijven, maar het even laten zijn kan soms geen kwaad. Wees de ouder met de vaste basis, waar het kind geen conflict moet voelen, ook al wordt je aan de overzijde met de grond gelijk gemaakt. We kunnen 100 gesprekken voeren met kinderen die zich in een loyaliteitsconflict bevinden, maar de beste manier om hun te overtuigen blijft te zijn wie je echt bent en vooral niet te zijn waar de andere ouder je van beschuldigd.
Ontzettend veel moed gewenst.

Loslaten doe je nooit.
Maar soms wordt je gedwongen om voor een bepaalde periode afstand te nemen.

Beste Mara,

Wat een ontzettend zwaar en eenzaam gevoel moet dit voor je zijn. De stilte in huis kan dan inderdaad als een muur op je afkomen, zeker als je daar alleen zit. Het is hartverscheurend en heel begrijpelijk dat het je letterlijk fysiek pijn doet om je zoon zo in zijn eigen wereld te zien wegkruipen. Je ziet het loyaliteitsconflict voor je neus gebeuren.

Laten we proberen hier even met een helikopterblik naar te kijken en de emotie van de feiten te scheiden. Je worstelt enorm met het woord 'loslaten', omdat dit in je hart voelt als 'opgeven' of je kinderen in de steek laten. Maar de feitelijke realiteit die je nu beschrijft is dat jouw trekken (hoe goedbedoeld en liefdevol ook) de muur bij je dochter hoger maakt en de overlevingsmodus bij je zoon versterkt. Wat als we 'loslaten' niet zien als opgeven, maar als strategisch de druk van de ketel halen? Je stopt niet met vechten voor je kinderen. Je verandert alleen van strategie. Je haalt hen simpelweg uit de vuurlinie van de andere ouder.

Hoe doe je dat praktisch? Zonder dat het lijkt alsof het je niets meer kan schelen…

• Verander de verwachting in communicatie: Stuur je dochter af en toe (bijvoorbeeld eens per twee weken) een heel laagdrempelig, neutraal berichtje zonder enige verwachting of eis van een antwoord. "Hé, ik zag dit en moest aan je denken. Hoop dat je een fijne week hebt. Liefs, mama." Geen druk, geen verwijt, puur: 'ik ben er nog steeds'.
  • Creëer een absolute oase van rust: Als je zoon bij jou is, stop dan met peilen, vragen stellen over de situatie of proberen de schade te herstellen. Laat hem in zijn bubbel bijkomen. Jouw huis moet de plek zijn waar hij niets hoeft en nergens tussenin staat. Ga gewoon samen een film kijken of zet een zak chips op tafel zonder zware gesprekken.
  • Blijf feitelijk documenteren: Noteer wanneer je dochter contact afhoudt of wanneer je zoon zo in zichzelf gekeerd is. Bewaar je verstuurde (neutrale) berichtjes. Doe dit puur feitelijk: datum, tijd, wat er gebeurde, zonder jouw interpretatie erbij te schrijven. Dit is niet voor nu, maar om later je eigen tijdlijn scherp te hebben.
  • Verleg de controle: Je kunt de acties van de andere ouder niet sturen of stoppen; je hebt alleen controle over jouw eigen acties en rust. Die stilte op de bank is vreselijk, maar je moet die tijd gebruiken om je eigen batterij op te laden. Je kinderen hebben op termijn een moeder nodig die overeind blijft, niet eentje die is opgebrand door een touwtrekgedoe dat nu even niet te winnen valt.
Je liefde voor je kinderen is overduidelijk uit elk woord dat je schrijft hier op het forum. Hen tijdelijk loslaten uit de actieve strijd is misschien wel de grootste, moeilijkste daad van liefde die je nu kunt tonen.

Liefs en blijf ademen,

Het punt waarop doordrukken meer kapotmaakt bij je kind dan dat het iets oplost, is meestal het moment om een stap terug te zetten.

De strijd staken betekent niet dat je je kind opgeeft, maar wel dat je stopt met trekken aan een touw waar het middenin vastzit. Soms is de grootste daad van liefde om de juridische veldslagen stil te leggen en een veilige, stabiele haven te blijven op de achtergrond. Zolang je kind maar ondubbelzinnig weet dat jouw deur altijd openstaat — zonder verwijten, zonder voorwaarden en zonder druk.

Terug
Naar boven