• Je bent welkom bij Ouderblijven

Een veilige plek voor christelijke ouders na een scheiding. Vind herkenning, deel in vertrouwen en bemoedig elkaar.

Praat direct mee
    Gratis, anoniem en binnen 1 minuut geregistreerd.

Het verdriet van verbroken contact met mijn dochter

Mara

Ouderblijver
Lieve allemaal,

Als ik hier zo zit, met de laptop op schoot en een kop thee die inmiddels alweer koud is geworden, realiseer ik me maar weer al te goed hoe ongelooflijk hard het soms kan spoken in je hoofd en in je hart. Ik voel de behoefte om dit even van me af te schrijven, niet omdat ik denk dat ik de wijsheid in pacht heb, maar simpelweg omdat ik weet hoe het voelt om met een verscheurd moederhart op de bank te zitten en te denken dat niemand op deze aardbol begrijpt wat je doormaakt. Misschien vind je wat herkenning in mijn woorden, en zo niet, dan hoop ik in ieder geval dat je voelt dat je hier op deze plek niet alleen staat.

Mijn leven is de afgelopen jaren door een enorme molen gehaald. Ik ben de moeder van twee kinderen: een zoon van twaalf en een dochter van vijftien. Als ik terugkijk op hoe ons leven vroeger was, voor de breuk en voor alles wat daaraan voorafging, lijkt het soms wel een heel ander leven. Het verdriet dat ik met me meedraag is van een soort dat je niet kunt uitleggen aan mensen die het niet zelf hebben meegemaakt. Mijn dochter van vijftien heeft een tijd geleden definitief de keuze gemaakt om de deur dicht te slaan. Het contact is volledig verbroken. Er is geen appje, geen telefoontje, geen vluchtige blik op straat meer. Ze is er wel, ze leeft, ze loopt rond in dezelfde stad, maar voor mij is ze onbereikbaar geworden. Rouwen om een kind dat nog leeft is misschien wel de meest onnatuurlijke, tergende vorm van rouw die er bestaat. Er is geen graf om naartoe te gaan, er is geen definitief einde; er is alleen de stilte.

Die stilte in huis is soms zo dik dat je erin kunt snijden. Vooral nu mijn jongste zoon, die twaalf is, er wel af en toe is, maar lang niet zo vaak als vroeger. De momenten dat hij bij mij is, zijn heilig. Ik probeer er met heel mijn ziel en zaligheid te zijn voor hem, een veilige haven te bouwen waarin hij even op adem kan komen van alle spanning. Maar ik zie het ook aan hem. Hij is nog zo jong, en toch draagt hij een rugzak mee die vele malen te zwaar is voor zijn schouders. Als hij binnenkomt, zie ik de spanning in zijn lijfje. Ik zie hoe hij zijn woorden weegt, hoe hij op eieren loopt uit angst om iets te zeggen wat in het andere huis verkeerd zou kunnen vallen. Dat loyaliteitsconflict dat zo aan hem vreet, breekt mijn hart misschien nog wel meer dan mijn eigen verdriet. Want ik wil alleen maar dat hij kind kan zijn, dat hij onbezorgd kan lachen en dat hij onvoorwaardelijk van ons allebei mag houden zonder dat hij het gevoel heeft dat hij ergens een keuze moet maken die zijn hart verscheurt.

In het begin van dit hele onmogelijke traject heb ik gevochten als een leeuw. Ik heb me verzet met elke vezel in mijn lijf. Ik heb geprobeerd om te smeken, te praten, te beredeneren en te vechten via juridische wegen. Ik dacht dat als ik maar hard genoeg zou duwen de waarheid vanzelf naar boven zou komen en de muren zouden afbreken. Maar het enige wat er gebeurde, was dat ik mezelf volledig uitputte en dat de afstand tot mijn kinderen alleen maar groter leek te worden. Het besef dat ik moest stoppen met vechten tegen de bierkaai was het pijnlijkste, maar tegelijkertijd ook het meest bevrijdende moment van dit proces. Ik moest leren inzien dat de afwijzing van mijn dochter geen teken is van gebrek aan liefde van haar kant, maar een uiterste overlevingsstrategie in een onhoudbare dynamiek. Ze moest zichzelf beschermen tegen de spanning en door mij los te koppelen probeerde ze haar eigen rust te vinden.

Dat betekent niet dat het geen pijn doet. De pijn blijft, elke dag weer. Er zijn dagen dat ik wakker word en dat het eerste wat ik voel die drukkende steen op mijn borst is. Dagen waarop ik langs de kamer van mijn dochter loop en even met mijn hand over haar gesloten deur aai, hopend dat de energie door het hout heen dringt. Maar er zijn inmiddels ook andere dagen. Dagen waarop ik besluit om goed voor mezelf te zorgen. Ik heb geleerd om kleine lichtpuntjes te koesteren. Een fijne wandeling in de natuur, een goed gesprek met een lotgenoot of simpelweg het toelaten van mijn tranen zonder mezelf daarvoor te veroordelen. Ik heb geleerd dat het oké is om niet sterk te zijn. We hoeven die 'sterke moeder' niet de hele tijd hoog te houden, zeker niet hier onder elkaar.

Als je dit leest en je herkent dat verstikkende gevoel van eenzaamheid, of die woede en pure onmacht die soms door je keel branden, weet dan dat jouw emoties er helemaal mogen zijn. Mensen in onze directe omgeving – vrienden, familie die het goed bedoelen – slaan de plank vaak volledig mis. Ze zeggen dingen als "Ach, ze trekt vanzelf wel weer bij als ze ouder is", of "Je moet gewoon wat strenger je grenzen aangeven." Ze begrijpen niet dat in complexe dynamieken als deze logica en gewone opvoedregels niet meer gelden. Ze zien niet de angst en de overlevingsdrang van het kind. Hier op het forum hoef je dat niet uit te leggen. Hier begrijpen we elkaar, omdat we dezelfde taal spreken hoe triest die taal ook is.

Voor iedereen die nu met een brok in de keel naar het scherm kijkt en zich afvraagt hoe hij of zij de komende feestdagen, verjaardagen of zelfs maar een gewone zondag doorkomt: we dragen het samen. Je hoeft het niet alleen te doen. Mijn deur – zowel letterlijk als figuurlijk, en ook in mijn hart voor mijn kinderen – blijft altijd op een kiertje staan. Er brandt hier altijd een lichtje.

Neem vandaag even de tijd om mild te zijn voor jezelf. Drink een warme kop thee, leg je hand op je hart en bedenk dat je een moeder of vader bent die intens liefheeft ook al kun je die liefde even niet kwijt zoals je zou willen. Dat maakt je niet minder moeder; het maakt je een moeder met een eindeloos groot geduld en een onbreekbare hoop.

Vergeet niet ook lief voor jezelf te zijn vandaag. Hoe ga jij hier momenteel mee om?

Hey Mara,

Wat een krachtige getuigenis.
Ik erken het gevoel van eenzaamheid dat je als mens bedruipt.
Het is alsof er een stuk van je lichaam is weggesneden. Ik heb al zoveel gehuild dat ik niet langer begrijp dat er nog tranen uit mijn ogen vloeien. Wat verschrikkelijk dat je je dochter niet meer ziet. Mensen die het niet meemaken weten vaak niet over wat ze praten.

Och, ze worden later wel wijzer, zeggen ze dan, alsof het allemaal zo simpel is.
Ondertussen wordt je binnenin door pijn verteerd. Ik probeer me zoveel mogelijk af te leiden, maar dat betekent niet dat ik het vergeet. Integendeel.

Wat me wel helpt is alles noteren in een dagboek waarin ik tegen mijn kinderen spreek, zodat ze later - als ze dat zouden willen - kunnen lezen dat ik elke dag aan hen heb gedacht.

Dat je over de deur van je dochter aait begrijp ik. Zelf ga ik soms naar hun kamer omdat ik me dan meer met hun verbonden voel. Ik durf nog niet te denken aan komende verjaardagen en feestdagen, hoewel mijn oudste zoon binnenkort verjaart. Het hele gedoe voelt allemaal heel oneerlijk, maar zoals je stelt is loslaten (en daarmee bedoel ik niet vergeten) soms de beste optie.

Uiteindelijk is het dikwijls niet de keuze van het kind, maar de omgeving vanwaaruit ze praten.

Ik ben zeer blij dat je ons op dit forum hebt vervoegd en kijk ernaar uit om nog veel met je te praten.
Weet dat wij hier altijd voor je zijn. Samen zijn we verbonden en samen zijn we sterk in het vinden van oplossingen.

Lieve Mara,

Amai seg, wat een krop in mijn keel krijg ik hier van... 😭💔 Je pakt me met je woorden zo hard bij de keel dat ik er even stil van word. Dat gevoel van "rouwen om een kind dat nog leeft"... wat een verschrikkelijk rauwe, zware rugzak leg jij hier neer. En dat mensen rondom jou dan afkomen met flauwe raad als "het betert wel met de jaren"... AUGH!! 😤😡 Ze hebben echt níét door hoe diep die snede zit en hoe machteloos je bent als je moederhart wil overstromen van liefde, maar enkel tegen een gesloten deur stoot!
Hier thuis stormt het momenteel op een heel andere manier, maar de angst om los te laten herken ik zó hard... Mijn oudste meid staat te trappelen om uit te vliegen en verzamelt al dozen.

😱 'Help, wat blijft er straks nog van mij over als mama?!' Met mijn drie schatten in huis vlieg ik de hele week van hot naar her, pas ik elk centje af en schuim ik elke tweedehandswinkel af op zoek naar schatjes om alles toch maar warm en gezellig te maken 🏷️🛍️... Ik geef werkelijk álles voor hen. Maar soms, als de drukte van de dag weg is valt die enorme twijfel op mijn schouders. Dan denk ik heel stil: wanneer mag ik zelf nog eens gewoon gelukkig zijn, niet alleen als opvoeder, maar als mens die er ook mag zijn? 🥺

Maar weet je, Mara? Uit jouw hele verhaal straalt ondanks al die pijn zo'n gigantische kracht! ✨ Dat kiertje aan je deur en dat lichtje in je hart... dat maakt jou een fantastische, onvoorwaardelijke mama!

Je staat er hier echt niet alleen voor op dit forum, we dragen het samen! 🤝❤️ Als het even te zwaar wordt en je weet met jezelf geen blijf: gooi het er hier gerust uit, we luisteren!

Blijf milde met jezelf, lieverd. Je bent een topper! 🌟💖

Het moet echt verschrikkelijk zijn om als moeder je eigen kind zo te zien wegglippen. ik bedoel. ik kan me daar echt niks bij voorstellen hoe pijnlijk die stilte in huis moet zijn als er gewoon nul contact meer is.

Mijn eigen situatie is wel wat anders want ik heb de gasten wel nog elke week bij mij door onze week-om-week regeling, maar ik herken wel heel hard wat je schrijft over dat loyaliteitsconflict. Soms zie ik dat ook echt fysiek aan de oudste, dat hij heel hard nadenkt over wat hij wel of niet mag vertellen over wat er bij de moeder van de kinderen gebeurt
Het lijkt of hij bang is om iets te zeggen....

En dat wringt dan enorm he, want je wilt gewoon dat ze de volle honderd procent kind kunnen zijn en niet dat ze het gevoel hebben dat ze in twee gescheurd worden of kanten moeten kiezen. Ik probeer de communicatie met mijn ex dan ook zo strikt mogelijk te houden, of j..., ik doe toch mijn best om het puur functioneel te houden zonder al te veel zever via berichtjes, maar je voelt die onderhuidse spanning toch vaak hangen en de gasten voelen dat jammer genoeg ook veel sneller dan we soms willen toegeven.

Wat Lux daar zegt over dat dagboek vind ik eigenlijk wel een heel schoon idee. Soms heb ik ook wel het gevoel dat ik bepaalde dingen beter ergens opschrijf voor de toekomst. Een mens vergeet snel en dan heb je tenminste iets fysiek in handen dat je later kan doorgeven.

Het is gewoon continu balanceren op een heel dun koordje. Maar goed, ik vind het wel enorm dapper dat je dit zo open en bloot durft delen hier. Het zet de dingen voor mezelf ook weer even in perspectief. Denken jullie eigenlijk dat die loyaliteitsconflicten bij de kinderen minder worden naarmate ze wat ouder en zelfstandiger zijn of wordt dat net erger omdat ze dan zelf meer beginnen na te denken over heel de situatie?

Liefdevolle mensen,

Wat lief van jullie om allemaal te reageren, ik zit hier echt even met een krop in mijn keel te lezen... Dacht dat ik de enige was die op een stille zondag zo zat te peinzen.

@Lux Wat je schrijft over dat dagboek raakt me echt. Ik ben een tijdje geleden ook begonnen met dingen op te schrijven. Zo van die korte briefjes aan mijn dochter en zoon. Soms heel simpele dingen, zoals een wandeling die we vroeger deden of wat ik die dag zag en aan hen deed denken. Dat geeft tenminste wat rust in het hoofd als de gedachten maar blijven malen.

@MamaLoes Bewonderenswaardig wat een heftige periode ga jij ook door met de oudste dochter die het nest wil uitvliegen... En dat gevoel van - wie ben ik nog als de kinderen er niet zijn - dat is zo herkenbaar. Die stilte in huis kan soms zo ontzettend luid zijn he. Vergeet inderdaad jezelf niet te verzorgen tussen al het zorgen door, al is dat veel gemakkelijker gezegd dan gedaan als je alles alleen moet beredeneren.
@Bram Wat jij beschrijft bij je oudste zoon, dat kippenvel geeft me dat... Ik zie het bij mijn 12-jarige zoon exact hetzelfde. Als hij hier is, zie je die oogjes zo zoeken naar wat hij wel en niet mag zeggen. Hij durft amper te vertellen wat hij op school heeft gedaan uit angst dat het 'verkeerd' overkomt bij de andere ouder. Dat vreet aan een mens om te zien.
Om op jouw vraag te antwoorden Bram... Uit wat ik de voorbije tijd heb gelezen in boeken over psychologie en uit eigen ervaring: het verandert wel naarmate ze ouder worden, maar niet altijd op de manier die we hopen. Als ze puber worden beginnen ze hun eigen mening te vormen, maar die druk en het loyaliteitsconflict worden vaak net veel subtieler en complexer. Ze sluiten zich soms nog meer af om zichzelf te beschermen tegen al die spanningen tussen de ouders. Mijn 15-jarige dochter heeft uiteindelijk de deur helemaal dichtgetrokken, simpelweg omdat de druk om te moeten kiezen te zwaar werd om te dragen... Dus het wordt niet per se erger of minder, het verandert vooral van vorm denk ik. Het enige dat we kunnen doen is een veilige baken blijven waar geen voorwaarden aan hangen.

Laten we milde zijn voor onszelf vanavond. Ik ga mijn afgekoelde kop thee maar eens verversen en proberen wat op tijd te gaan slapen. Hoe houden jullie je staande op dit soort moeilijke avonden?

Soms moeten we ons als supervrouw kunnen neerzetten!😏😍🥰
Het was gisterenavond weer kaboem hier.
Soms weet ik het ook niet meer. 😭

Gelukkig hebben we elkaar hier (y)

• Like
Waarderingen: Mara
Het lijkt idd dat we als moeder of vader soms het onmogelijke moeten doen. Toch vinden we altijd wel een geschikte oplossing.

Lieve allemaal,

Bedankt voor jullie steun. Dat apprecieer ik enorm.
Jullie geven me terug hoop.
Vanmorgen las ik toevallig een heel mooi artikel op de blog van de Interactie-Academie over het taboe rond vervreemding tussen ouders en kinderen. Ze schrijven daar over hoe pijnlijk en eenzaam die strijd is maar ook dat vervreemding soms een heel complexe overlevingsstrategie is. Het gaf me ergens toch een piepklein beetje hoop en ademruimte. Het herinnerde me eraan dat we niet alleen zijn ook al voelt het op een doordeweekse avond aan de keukentafel wel exact zo.

Wat je schrijft over het schuldgevoel is zo juist. Je blijft jezelf maar afvragen wat je anders had moeten doen of hoe je het had kunnen voorkomen. Maar probeer alsjeblieft een klein beetje zacht te zijn voor jezelf. Het is niet jouw schuld dat deze dynamiek is ontstaan. Dat onze kinderen zich afsluiten komt vaak voort uit een gigantisch loyaliteitsconflict waar ze zelf geen weg meer uit weten.

Soms helpt het mij om te focussen op heel kleine dingen om de dag door te komen. Gewoon een goeie warme tas thee zetten, een wandeling maken of proberen vast te houden aan het idee dat de deur op een kier blijft staan. Laten we mekaar hier vasthouden op de momenten dat het te zwaar wordt. Je staat er niet alleen voor hoor, echt niet. Veel moed en een hele warme knuffel.

Terug
Naar boven