• Je bent welkom bij Ouderblijven

Een veilige plek voor christelijke ouders na een scheiding. Vind herkenning, deel in vertrouwen en bemoedig elkaar.

Praat direct mee
    Gratis, anoniem en binnen 1 minuut geregistreerd.

Informatieplicht school bij scheiding en ouderverstoting: hoe afdwingen?

Mara

Ouderblijver
Dag allemaal

Ik wilde vandaag eens een heel concreet thema aansnijden waar ik op het internet eigenlijk bitter weinig over terugvind, terwijl het volgens mij bij bijna iedereen hier misloopt. Namelijk die vreselijke administratieve uitsluiting bij scholen, het CLB en huisartsen. Iedereen focust altijd op de juridische strijd voor de familierechtbank maar in de praktijk word je als buitengesloten ouder vaak langs de achterdeur gewist uit het dagelijkse leven van je kind.

Het begint meestal heel subtiel. Opeens krijg je geen uitnodiging meer voor het oudercontact, rapporten worden niet meer doorgemaild via Smartschool of de klasleerkracht ontwijkt je telefoontjes omdat de andere ouder amok heeft gemaakt op het secretariaat. Heel veel directies en leerkrachten hebben schrik van ruzie en kiezen dan de weg van de minste weerstand. Ze schuiven de uitstoting gewoon af onder de noemer van "vechtscheiding" en trekken hun handen er vanaf waardoor je als ouder nergens meer inspraak hebt.

Ik heb met vallen en opstaan geleerd hoe je dit het beste aanpakt zonder dat het tegen je gebruikt wordt:

Blijf altijd heel rustig en zakelijk. Hoe machteloos en woedend je je ook voelt, ga nooit emotioneel of luid van leer trekken tegen het secretariaat. Vraag niet via de telefoon om info maar stuur een vriendelijke formele mail naar de directie en het secretariaat. Verwijs daarin naar het gezamenlijk ouderlijk gezag en vraag om een "dubbele rapportering". Vraag uitdrukkelijk om jouw e-mailadres en telefoonnummer in hun systeem vast te pinnen voor alle brieven, schoolrekeningen, oudercontacten en evaluaties.

Zeg hen er ook expliciet bij dat je begrijpt dat zij neutraal willen blijven en dat je hen niet in een conflict wil betrekken maar dat de school wettelijk verplicht is om beide ouders gelijk te informeren zolang er geen vonnis ligt dat jouw gezag ontneemt. Zodra je dit rustig en schriftelijk formuleert kunnen scholen er niet meer omheen en moeten ze hun verantwoordelijkheid nemen.

Hoe verloopt die communicatie met de school of artsen bij jullie momenteel? Krijgen jullie nog gewoon de nodige brieven en rapporten binnen of botsen jullie ook op zo"n muur van handelingsverlegenheid?

We zijn nu vooral nog aan het uitzoeken hoe we dit praktisch moeten aanpakken en of we naar een bemiddelaar, notaris of advocaat stappen. Maar over dit soort praktische valkuilen Smartschool, rapporten, de huisarts had ik tot nu toe echt nog niet eens nagedacht.
Het idee dat ge als betrokken ouder plots administratief buitenspel gezet kunt worden puur omdat een school 'de weg van de minste weerstand' kiest, lijkt me echt not done. Ik sla die tip over die formele vraag naar dubbele rapportering in elk geval meteen op.

Is dat iets wat ge best al van in het begin formeel aankaart op school zodra de kogel door de kerk is of wacht ge daar beter mee tot er effectief officiële afspraken op papier staan? 't Is soms echt angstaanjagend hoeveel er ineens op u afkomt waar ge vooraf geen flauw benul van had...

Belangrijk topic dat Mara hier aansnijdt. Administratieve uitsluiting is helaas een veelvoorkomend beginpunt waarin een ouder geleidelijk buitenspel wordt gezet.

Om meteen op de vraag van KatrienM in te pikken: wacht hier absoluut niet mee tot er officiële afspraken of vonnissen op papier staan. Zolang een rechter het ouderlijk gezag niet heeft beperkt, geldt automatisch het gezamenlijk ouderlijk gezag en heb je vanaf dag één exact dezelfde rechten op informatie. Scholen zijn volgens de omzendbrieven van Onderwijs Vlaanderen bovendien verplicht om neutraal te blijven en beide ouders gelijkwaardig te informeren.

Meld je daarom zo snel mogelijk schriftelijk en zakelijk aan bij de directie en het secretariaat. Vraag meteen om een eigen Smartschool-ouderaccount en een dubbele rapportering voor rapporten, oudercontacten en schoolrekeningen. Door dit direct formeel en rustig vast te leggen en de focus puur op het welzijn van je kind te houden, voorkom je dat een school uit handelingsverlegenheid de weg van de minste weerstand kiest. Hoe sneller je gegevens stevig in hun systeem staan, hoe kleiner de kans dat je later buitengesloten raakt.

Heel herkenbaar, dit heb ik in het begin precies zo meegemaakt.

Rapporten, mededelingen en uitnodigingen voor het oudercontact gingen standaard alleen naar mijn ex. Mijn contactgegevens stonden nergens geregistreerd, terwijl de schoolfacturen me natuurlijk wel altijd vlot wisten te vinden. Aan de telefoon kreeg ik eerst het klassieke excuus dat hun systeem "maar één ouderaccount" aankon.

Pas toen ik een formele mail naar de directie stuurde met het vonnis in bijlage en een expliciete verwijzing naar het gezamenlijk ouderlijk gezag en de wettelijke informatieplicht was een tweede login ineens binnen tien minuten geregeld.

Je moet er helaas zelf keihard en zakelijk achteraan blijven gaan, want uit zichzelf doen de meeste scholen die moeite niet.

Terug
Naar boven