• Je bent welkom bij Ouderblijven

Een veilige plek voor christelijke ouders na een scheiding. Vind herkenning, deel in vertrouwen en bemoedig elkaar.

Praat direct mee
    Gratis, anoniem en binnen 1 minuut geregistreerd.

Kinderen kwijtraken? Is dat echt mogelijk?

KatrienM

Oriënterende Ouderblijver
De reden dat ik nu in dit stukje van het forum post is een zware ruzie van gisteren. Het liep weeral helemaal uit de hand en uit het niets riep hij dat hij er persoonlijk voor gaat zorgen dat ik de kinderen kwijtspeel. Hij zei letterlijk dat hij ze wel zal vertellen "wat voor een slechte moeder" ik ben, omdat ik volgens hem ons gezin kapotmaak.

Allez, ik schrok me echt zot. Ik weet niet of ge zoiets in de hitte van de strijd met een korreltje zout moet nemen, maar het maakt me echt heel bang. Ik hoop echt dat we in zo'n situatie van ouderverstoting niet gaan belanden nog voor de scheiding echt begonnen is.

Hebben jullie hier ervaring mee? Dat er van in het prille begin al zo gedreigd wordt met de kinderen? Hoe pak ik dit nu praktisch het beste aan? Moet ik dit soort uitspraken beginnen noteren? En wil dit zeggen dat een bemiddelaar eigenlijk geen zin meer heeft en ik beter direct een advocaat zoek?

'k Weet het ook niet goed meer allemaal. Het is gewoon effe heel erg veel aan het worden. Als gij tips hebt of dit herkent, dan hoor ik het heel graag. Merci alvast om te luisteren 🙏.

Lieve Katrien,
Wat moet jij geschrokken zijn gisteren. Ik krijg het er zelf helemaal koud van als ik je berichtje lees want het is echt je allerergste nachtmerrie als de andere ouder zoiets recht in je gezicht roept. Ik snap heel goed dat je nu jezelf afvraagt of het allemaal wel goed komt.

Neem dit soort uitspraken helaas niet met een korreltje zout maar laat je ook weer niet direct helemaal verlammen door angst, want dat is waarschijnlijk precies wat hij wil bereiken. Wat je nu het beste kan doen is inderdaad alles beginnen opschrijven. Maak een notitie op je gsm en noteer letterlijk wat hij zegt met de exacte datum en het uur erbij. Probeer vanaf nu ook echt de belangrijke of moeilijke dingen alleen nog maar via berichtjes of mail te doen. Dan heb je het op papier want anders wordt het een welles-nietes spelletje. Als hij roept: "ik ga zorgen dat je ze kwijtspeelt" dan is dat vaak om je heel diep te raken maar het toont wel aan dat je heel voorzichtig moet zijn.

Je vraagt je af of een bemiddelaar nog zin heeft en dat is moeilijk te zeggen. Soms helpt het wel als er iemand onafhankelijk bij zit die de boel wat kan kalmeren, maar met dit soort zware dreigementen weet je natuurlijk nooit of ze gemeend zijn.

Ik spreek helaas uit bittere ervaring want bij mij heeft de andere ouder het wel zover gekregen. Mijn dochter van 15 wil helemaal niets meer met me te maken hebben en mijn zoon van 12 zit in zo een verschrikkelijk loyaliteitsconflict dat elk zeldzaam moment samen ontzettend beladen is. Ik wil je daarmee absoluut niet nog banger maken hoor, maar wees gewoon alert en bescherm jezelf en je kindjes. Blijf vooral ademen en probeer altijd die rustige en stabiele mama te blijven hoe hard hij ook roept. Daar kan op lange termijn niets tegenop.

Heel veel moed meid en kom hier maar zoveel van je afschrijven als je wil. Je staat er echt niet alleen voor.

Dag Katrien,

Je bericht raakt me, want het brengt me meteen tien, vijftien jaar terug in de tijd. Mijn eigen scheiding was een regelrechte veldslag en die angst om je kinderen te verliezen door dreigementen van je ex... ik weet helaas precies hoe verlammend dat voelt.
Zoals Bruce Springsteen ooit zong: "It's a town full of losers and I'm pulling out of here to win." Je zit nu midden in de chaos, maar verlies de regie niet. Een paar nuchtere tips van een vader die aan de andere kant van de storm is geraakt:

Zet emoties op papier, maar hou bewijs zakelijk: Noteer inderdaad zulke uitspraken met datum en tijd, puur voor jezelf. Praat met hem vanaf nu zo veel mogelijk per mail en hou het zakelijk.

Trap niet in de provocatie: Dit soort dreigementen dient vaak maar één doel: jou uit je tent lokken en je bang maken. Als jij rustig blijft, valt zijn tactiek dood.

Advocaat én bemiddelaar: Je hoeft niet te kiezen. Neem een goede familierechtadvocaat onder de arm voor je eigen gemoedsrust en juridisch advies op de achtergrond. Probeer daarnaast gerust bemiddeling, maar trek direct een grens als het manipulatie wordt.

Wees de veilige basisouder: Mijn kinderen zijn inmiddels groot. Wat ze zich nu herinneren is niet het geroep van toen, maar wie er altijd rust, stabiliteit en onvoorwaardelijke liefde bood. Tijd en consequent gedrag zijn je beste bondgenoten. Tegen die houding kan niks winnen.

Zet vanavond een goede plaat op, haal diep adem en weet: zolang jij een stabiele ouder bent pakt niemand jou zomaar je kinderen af.

Dat is spijtig genoeg echt mogelijk.
Toch blijft het eerder uitzonderlijk dat je helemaal geen contact meer hebt.
Natuurlijk wordt de kans groter als de andere ouder ouderverstoting in de hand werkt.

In België is alles mogelijk.
Maar het heeft geen zin om van in het begin van het slechtste uit te gaan.
Geef het een kans, probeer overeen te komen en als dat niet lukt zal pas de rechter beslissen.

In België is alles mogelijk.
Maar het heeft geen zin om van in het begin van het slechtste uit te gaan.
Geef het een kans, probeer overeen te komen en als dat niet lukt zal pas de rechter beslissen.
Dat vind ik een goed uitgangspunt. Hoe moeilijk het ook is blijft het aangewezen om positief te blijven. Wie met een neerslachtig hoofd de rechtszaal binnengaat is vaak op voorhand verloren.

Dat vind ik een goed uitgangspunt. Hoe moeilijk het ook is blijft het aangewezen om positief te blijven. Wie met een neerslachtig hoofd de rechtszaal binnengaat is vaak op voorhand verloren.
Dat klopt @Lux en laat me eerlijk zijn: het is super moeilijk, maar door te blijven geloven heb je pas echt een kans om een verschil te maken.

• Like
Waarderingen: Lux
Terug
Naar boven