• Je bent welkom bij Ouderblijven

Een veilige plek voor christelijke ouders na een scheiding. Vind herkenning, deel in vertrouwen en bemoedig elkaar.

Praat direct mee
    Gratis, anoniem en binnen 1 minuut geregistreerd.

Rust en controle terugvinden na een complexe echtscheiding: mijn ervaring…

Ellen

Oriënterende Ouderblijver
Dag allemaal,

Ik zat daarnet op het terras met een kop koffie simpelweg te genieten van de stilte in huis. En plots overviel me een gevoel dat ik drie jaar geleden nooit voor mogelijk had gehouden: rust. Echte, diepe rust.

Toen ik midden in mijn echtscheiding zat leefde ik constant op adrenaline. Elk berichtje dat binnenkwam op mijn telefoon deed mijn hart al sneller slaan. Ik lag 's nachts te piekeren, draaide elk scenario duizend keer om in mijn hoofd en voelde me zo ontzettend machteloos als dingen niet liepen zoals afgesproken. Slapen ging niet omdat ik steeds dezelfde scenario’s bleef overlopen.

Mijn wereld was zo klein geworden: alles draaide om de strijd, het gelijk halen en de angst om de grip te verliezen.

Tot ik op een dag besefte dat ik mezelf compleet aan het verliezen was. Ik was alleen nog maar bezig met reageren op de overkant in plaats van te léven in mijn eigen huis.

Iets wat mij destijds enorm geholpen heeft om die knop om te draaien, was een heel simpele oefening die ik van een hulpverlener kreeg. Ze vroeg me: "Ellen, als je een cirkel tekent op papier, wat zit er dan in jouw cirkel waar jij 100% controle over hebt?"

Het antwoord was confronterend:

• Ik heb geen controle over wat er aan de overkant gezegd of gedaan wordt.
  • Ik heb geen controle over de snelheid van de rechtbank of de beslissingen van advocaten.
  • Ik heb enkel controle over wat er binnen mijn eigen vier muren gebeurt, hoe ik reageer op berichten en de rust die ik mijn kinderen bied als ze bij mij zijn.

Vanaf het moment dat ik de focus verlegd heb naar mijn eigen cirkel veranderde er iets. De situatie aan de overkant werd niet op slag magisch perfect, maar mijn reactie erop wel. Ik stopte met energie te pompen in gevechten die ik toch niet kon winnen en begon die energie te steken in het opbouwen van een veilige, stabiele thuis voor mijn tieners. En geloof mij: kinderen voelen dat verschil haarfijn aan.

Voor wie hier vandaag op het forum leest en het gevoel heeft dat de moed in de schoenen zinkt: het wordt echt beter. Maar het begint bij lief zijn voor jezelf en de controle terugpakken waar je die wél hebt.

Adem even diep in, leg die telefoon aan de kant als er weer eens stoom uit je oren komt en vraag jezelf af: waar ga ik vandaag mijn energie in steken?

Wat helpt jou op dit moment om de rust in je hoofd te bewaren als het stormt?

Voor mij is dat echt de natuur opzoeken en stevig gaan wandelen. Gewoon weg van alles en de stilte van de bomen opzoeken. Maar ik moet wel heel eerlijk toegeven dat het soms zo verdomd moeilijk is om effectief te vertrekken. Dan zit ik in de zetel met een kop thee die al lang koud is geworden en blijf ik maar malen en staren, of ik zit me stilletjes op te jagen in een of ander mannelijk klusje in huis dat ik weer helemaal alleen moet zien te fixen. De drempel om dan recht te staan en de sleutels van m'n oude Prius te pakken is op zo'n moment echt gigantisch hoog. Maar vanaf het moment dat ik me ertoe dwing, de deur achter me dichttrek en buiten ben is eigenlijk alles weer goed. Dan zet ik een luisterboek op over de maatschappij of filosofie ofzoiets en wandel ik het gewoon uit mijn lijf. Soms probeer ik onderweg de gedachten op iets anders te focussen. Dan zakt die storm in mijn hoofd pas echt en kan ik weer even verder.

Het leed van een ouder,

Afleiding.
Voor een groot deel werkt dat wel. Ik ga dan eens wandelen, lees een boek of hou met met een klusje na het werk bezig.
Toch komt de maalderij in mijn hoofd dikwijls terug, vooral 's nachts.
Maar ik zeg altijd tegen mezelf. Als ik er vandaag een uur niet heb aan moeten denken, kan dat morgen iets langer zijn en dat geeft me hoop.

Terug
Naar boven