• Je bent welkom bij Ouderblijven

Een veilige plek voor christelijke ouders na een scheiding. Vind herkenning, deel in vertrouwen en bemoedig elkaar.

Praat direct mee
    Gratis, anoniem en binnen 1 minuut geregistreerd.

Verdwenen kleding en spullen bij de wissel: hoe doorbreek je de eindeloze strijd?

Ellen

Oriënterende Ouderblijver
Wat een ontzettend herkenbare en energievretende situatie voor velen: je kind vertrekt op de wisseldag in een nette set kleren en komt een week later terug in kleding die twee maten te klein is zonder de dure winterjas of de voetbalschoenen.

Het gevoel van machteloosheid en ergernis dat hierbij komt kijken is 100% begrijpelijk. Het voelt vaak respectloos naar jouw investering en tijd. Maar laten we even uitademen en de situatie ontleden.

Emotie vs. realiteit

Vaak interpreteren we dit gedrag als opzet of pesterij ("de andere ouder doet dit expres om mij te dwarsbomen"). Soms is dat zo, maar veel vaker is het gewoon pure laksheid, chaos of een gebrek aan overzicht.

Als je er boos achteraan gaat via WhatsApp, beland je gegarandeerd in een welles-nietesspelletje waarin jij als 'zeurder' wordt neergezet. De kernvraag is: wat levert de confrontatie je o, en wat kost het je aan energie?

Praktische actiepunten om de regie te herpakken:

Hanteer de "wisselset" (Closed Loop):

Trek je kind op de wisseldag altijd een vaste, neutrale set basiskleding aan. Het kind komt de week nadien in diezelfde set (of een vergelijkbare neutrale set) weer terug. Alles wat jij koopt aan favoriete of duurdere kleding blijft principieel in jouw huis. Zo voorkom je dat jouw kledingkasten langzaam leeglopen.

Deel sport- en schoolspullen zakelijk in (BIFF-bericht):

Gaat het om specifieke zaken zoals een hockeystick, bril of laptop? Koppel er geen emoties of verwijten aan, maar stuur een kort, zakelijk bericht:

"Beste [Naam], de turntas van [Kind] is gisteren bij de overdracht achtergebleven. Zou je deze morgen voor 08:30 op school aan de leerkracht kunnen bezorgen zodat [Kind] mee kan gymmen? Dank alvast."

Geen uitroeptekens, geen herinneringen aan vorige keren. Puur gericht op de praktische oplossing voor het kind.

Bouw een feitelijk logboek op (alleen voor substantiële kosten):

Gaat het niet om een t-shirt, maar om verdwenen apparatuur, medische hulpmiddelen of spullen van aanzienlijke waarde? Noteer datum, omschrijving en jouw zakelijke verzoek in een logbestand. Mocht er ooit overleg nodig zijn met een bemiddelaar dan heb je een rustig feitenoverzicht in plaats van emotionele chatberichten.

Kies je gevechten (Pick your battles):
Weeg de dagwaarde van een zoekgeraakt kledingstuk af tegen de mentale rust in je hoofd. Een t-shirt van € 10,- is het escaleren van een ruzie en drie dagen buikpijn simpelweg niet waard. Zorg goed voor jezelf: je energie is kostbaar en je kinderen hebben een ouder nodig die overeind blijft.

Hoe gaan jullie hier praktisch mee om?
Hebben jullie gekozen voor twee volledig gescheiden kledingkasten en een vaste 'wisseltas' of lukt het jullie om hier duidelijke afspraken over te maken in het ouderschapsplan? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Het lastige is dat het niet eens om die kleren op zich gaat, enfin, financieel tikt dat wel aan natuurlijk als ge om de haverklap nieuwe jassen of schoenen kunt gaan halen, maar het is vooral dat gevoel van totale machteloosheid. Ik stuur dan een beleefd berichtje naar mijn ex, puur zakelijk gehouden zoals altijd om geen ambras te maken, met de vraag of ze de trui van mijn zoon en die ene specifieke regenjas van mijn dochter van 11 wil meegeven volgende keer en dan krijg ik gewoon koudweg als antwoord dat ze daar niks van gezien heeft of dat het “hier niet ligt”. Terwijl ik weet dat het daar ligt, want mijn dochter zei vorige week nog tussen neus en lippen door dat die jas daar aan de kapstok hing.

Op den duur zit je daar zo over te piekeren dat je er horendol van wordt. Moet ik dat nu gewoon loslaten en accepteren als een soort scheidingstaks, of ja, hoe doen jullie dat eigenlijk zonder dat je telkens de boeman bent die over elk kledingstuk begint te zagen? Want als ik er niks van zeg is het binnenkort gewoon weer hetzelfde liedje vrees ik.

Terug
Naar boven