• Je bent welkom bij Ouderblijven

Een veilige plek voor christelijke ouders na een scheiding. Vind herkenning, deel in vertrouwen en bemoedig elkaar.

Praat direct mee
    Gratis, anoniem en binnen 1 minuut geregistreerd.

Wanneer je kind 18 wordt na een vechtscheiding: wat verandert er echt voor vaders?

Sting

Oriënterende Ouderblijver
De dag dat de oudste achttien werd dacht ik dat de storm van de ene op de andere dag zou gaan liggen. Twintig jaar geleden dacht ik werkelijk dat die verjaardag de magische grens was waarop alle ellende met de familierechtbank en de advocatenkredieten in het niets zou verdwijnen. De wet trekt op die datum een keiharde streep want juridisch gezien vervallen de verblijfsregelingen en staat de familierechter plots buitenspel. Maar de werkelijkheid draait helemaal anders uit en daar bereid niemand je op voor als je al jaren aan het knokken bent tegen een narcistische dynamiek. De rechtbank lost het conflict immers niet op en stopt gewoon met zich ermee moeien op papier terwijl het echte werk tussen vader en kind dan pas begint.

Wat er in de praktijk gebeurt is dat de loyaliteitsknoop niet zomaar verdwijnt met een handtekening of een verjaardagstaart. Een kind dat jarenlang de spanningen heeft gevoeld en telkens met die koffer in de gang stond schakelt niet plots om naar volledige vrijheid. De andere ouder stopt meestal niet met manipuleren en gebruikt de financiën vaak als nieuw wapen. Ale ja, daar wringt het schoentje want ineens moet je rechtstreeks met je eigen zoon of dochter over alimentatie en studiekosten praten terwijl er aan de overkant nog altijd giftige meningen worden ingefluisterd. Als vader word je al te vaak afgeschilderd als de wandelende bankrekening en als je dan nuchter vraagt om bewijzen van inschrijvingsgeld of kotkosten sta je meteen weer in het hoekje van de boeman.

Mijn fout in het begin was dat ik te veel tegelijk wilde rechttrekken. Ik wilde bewijzen dat het verleden anders in elkaar zat dan wat hen altijd was voorgehouden maar dat werkt averechts. Wat wel helpt is het principe van parallel ouderschap gewoon doortrekken naar deze nieuwe fase en de communicatie zakelijk houden.

Die verloren jaren toen ze klein waren krijg je nooit meer terug en de pijn van dat gemis blijft steken. Je moet vrede nemen met het feit dat aardse rechtvaardigheid via een vonnis nooit heeft bestaan en nu zeker niet meer gaat komen. Maar God blijft de uiteindelijke Rechter en Hij was erbij op de momenten dat ik machteloos aan de zijlijn stond en Hij is er nu nog altijd. Kinderen worden ouder en naarmate ze hun eigen vleugels uitslaan en de wereld zelf ontdekken vallen de maskers vanzelf af. Neem het dag per dag en eis niet meteen erkenning voor alles wat je hebt doorstaan. Blijf gewoon die stabiele rustige baken zonder drama en geef ze de ruimte om zelf te zien wie er altijd onvoorwaardelijk voor hen klaarstaat. Hou vol het keert uiteindelijk echt.

Soms denk ik met een krop in de keel aan de dag dat ze achttien worden. Je hoopt zo vreselijk dat de volwassenheid een soort helderheid brengt, dat ze ineens zelf de puzzelstukjes gaan leggen en door de muren van de haat en de beïnvloeding heen kijken. Maar tegelijk is dat ook de grootste angst, hé. Dat ze achttien worden en dat de andere ouder hen zo heeft ingepakt dat er aan die breuk niets meer verandert, wettelijk of in hun hart. Wettelijk verandert er dan zoveel, ze kunnen opeens zelf beslissen en hebben je niet meer nodig op papier, maar als de basis is stukgemaakt door jarenlange vervreemding... amai, dat idee…

Toch probeer ik mezelf er steeds aan te herinneren dat we niet moeten leven in de angst voor morgen. Mijn geloof is mijn anker als de grond onder mijn voeten wegzakt. Ik brand elke dag een kaarsje voor mijn kinderen en leg ze in Gods handen, want meer kunnen we als achterblijvende ouder vaak niet doen. De deur op een kier houden, niet wrok bitter laten worden in je hart hoe hard dat soms ook vechten is, en blijven bidden op stille momenten.

Sterkte aan iedereen die met dit bange vooruitzicht leeft. Ge zijt niet alleen in deze stilte.

Als ik dit zo lees, schieten er bij mij direct een duizend en één gedachten door het hoofd. Zover sta ik gelukkig nog niet, want hier is de oudste pas zeventien en de jongste nog volop kind, maar man man, wat een heftig verhaal. Ik ben zelf nog volop aan het bekomen van de hele beslissing om uit elkaar te gaan, en soms denk ik dat ik nu al verdrink in al die praktische en emotionele rompslomp. Als ge dan leest wat voor een lijdensweg sommige mensen nog meemaken als die kinderen al volwassen zijn... brrr, 'k weet het ook niet goed meer hoor. Het houdt blijkbaar nooit echt op, hé? Ik wilde gewoon even reageren om te zeggen dat ik ontzettend hard met u meevoel. Het lijkt me zo ontzettend wrang dat ge na al die jaren vechten nog altijd moet opboksen tegen datzelfde wantrouwen en die bureaucratie. Sterkte in elk geval en bedankt om dit te delen, want het zet een mens (hoe oncomfortabel ook) wel aan het denken over hoe wij het hier straks in godsnaam moeten aanpakken...

Terug
Naar boven