• Je bent welkom bij Ouderblijven

Een veilige plek voor christelijke ouders na een scheiding. Vind herkenning, deel in vertrouwen en bemoedig elkaar.

Praat direct mee
    Gratis, anoniem en binnen 1 minuut geregistreerd.

Wanneer stopt alimentatie voor kinderen in België? 18 jaar of einde studie?

Tweehuizen

Oriënterende Ouderblijver
Hallo allemaal,

Ik zit met een vraag waar ik eigenlijk nooit echt bij had stilgestaan: wanneer stopt alimentatie voor kinderen in België eigenlijk?

Ik dacht vroeger eerlijk gezegd dat het vrij eenvoudig was: een kind wordt 18 en dan stopt de onderhoudsbijdrage. Maar hoe meer ik erover lees, hoe minder simpel het blijkbaar is.

Blijkbaar kan de onderhoudsplicht ook na de 18e verjaardag doorlopen wanneer een kind nog studeert en de opleiding nog niet is afgerond. Dan vraag ik mij vooral af: waar ligt dan precies de grens?

Bijvoorbeeld:

• Stopt alimentatie automatisch wanneer een kind 18 wordt?
  • Wat als het kind op 18 jaar nog middelbaar onderwijs volgt?
  • Hoe zit het wanneer het kind daarna verder studeert aan hogeschool of universiteit?
  • Moet de alimentatie blijven lopen tot het diploma behaald is?
  • Wat als een kind verschillende studierichtingen probeert of vertraging oploopt?
  • En wat wanneer een meerderjarig kind zelf begint te werken of een behoorlijk eigen inkomen heeft?
Ik vraag mij dit vooral af omdat ik vermoed dat hierover bij gescheiden ouders nogal wat discussie kan ontstaan. Zeker als de ene ouder vindt dat de opleiding niet meer normaal verloopt en de andere ouder vindt dat de bijdrage gewoon moet blijven doorlopen.

Bij ons probeer ik financiële discussies rond de kinderen zoveel mogelijk rustig en praktisch te houden. Maar dit is zo'n onderwerp waarbij ik liever op voorhand weet hoe het juridisch zit dan dat er achteraf ruzie ontstaat.

Hoe hebben jullie dit geregeld?

Werd bij jullie in het vonnis of de overeenkomst iets concreets vermeld over de leeftijd, studies of het moment waarop de onderhoudsbijdrage stopt? En wat gebeurde er toen jullie kind 18 werd?

Ben vooral benieuwd naar ervaringen van andere ouders in België. Misschien zijn er hier mensen bij wie de situatie al voorbij de 18e verjaardag is en kunnen die vertellen hoe dat in de praktijk is verlopen.

Ik vermoed dat ik niet de enige ben die dacht dat “18 jaar = einde alimentatie” een duidelijke regel was. 🙂

Hallo @Tweehuizen,

Bedankt voor het openen van dit waardevolle topic. Dit is inderdaad een vraag die bij veel gescheiden ouders leeft en de misvatting dat de onderhoudsplicht automatisch stopt bij de 18e verjaardag komt heel vaak voor. In België zit de wettelijke regeling rond onderhoudsgeld (alimentatie) voor kinderen namelijk anders in elkaar. Hieronder vind je het juridische kader op een rij:

1. Geen automatische stopzetting bij 18 jaar​

De meerderjarigheid van het kind (18 jaar) betekent niet dat de onderhoudsplicht van de ouders automatisch vervalt. Artikel 203 van het Oud Burgerlijk Wetboek stelt dat ouders verplicht zijn om te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, de gezondheid en de opleiding van hun kinderen. Zolang een kind nog studeert en die studies op een normale, serieuze manier aanvat en volgt loopt de onderhoudsplicht door tot de voltooiing van die opleiding - dus ook ver na de leeftijd van 18 jaar.

2. Wat wordt verstaan onder "serieuze studies"?​

De wet en de rechtspraak hanteren het principe van een "normaal studieverloop". Dit brengt een aantal praktische regels met zich mee:

Middelbaar onderwijs: Zolang het kind voltijds middelbaar onderwijs volgt (ook na zijn 18e, bijvoorbeeld in het zevende jaar of door een zittenblijver) blijft de onderhoudsplicht in principe gelden.

Hogeschool en universiteit: Het volgen van een erkende opleiding in het hoger onderwijs valt hier ook onder.

Studievertraging of heroriëntering: Een jaar van richting veranderen na een mislukte eerste keuze wordt door rechters meestal nog aanvaard als een normale stap in het zoeken naar een geschikte loopbaan. Gaat het kind echter herhaaldelijk van richting wisselen zonder duidelijke voortgang of vertoont het een duidelijke studie-onwil dan kan een ouder naar de familierechtbank stappen om de alimentatie te laten stopzetten of verminderen.

3. Wat met eigen inkomsten of studentenarbeid?​

Een meerderjarig studerend kind mag bijdragen in zijn eigen kosten via studentenarbeid of een stagevergoeding, maar dat betekent niet meteen dat de alimentatie vervalt. Werkt het kind af en toe of tijdens de vakanties als jobstudent dan tast dit de onderhoudsplicht van de ouders doorgaans niet aan.

Gaat het kind voltijds werken en geniet het een duurzaam en voldoende eigen inkomen waarmee het volledig in zijn eigen levensonderhoud kan voorzien dan vervalt de onderhoudsplicht wel. Stop echter nooit je alimentatie voordat een rechter dit beslist heeft of er een gezamenlijk akkoord met de andere ouder is.

4. Hoe zit het met de einddatum in een vonnis of EOT-overeenkomst?​

In veel onderlinge EOO-overeenkomsten (Echtscheiding met Onderlinge Toestemming) of vonnissen wordt geprobeerd om hier duidelijke afspraken over te maken. Soms staat er expliciet in dat de alimentatie verschuldigd is "tot het behalen van een eerste diploma" of "tot de leeftijd van 25 jaar zolang het kind studeert".

Staat er niets specifiek in over een maximumleeftijd dan blijft de algemene wettelijke regel gelden: zolang de studie duurt en normaal verloopt blijft de bijdrage verschuldigd.

Kort samengevat voor de praktijk:​

Wie dacht dat het bij 18 jaar ophield zit er juridisch gezien naast. De sleutelwoorden in het Belgische familierecht zijn voortgezette studies en een normaal studieverloop.

Zijn er leden die hierover duidelijke clausules in hun vonnis hebben laten opnemen of hebben jullie al meegemaakt hoe dit in de praktijk loopt zodra de kinderen de middelbare school verlaten? Deel het gerust hieronder!

Terug
Naar boven