• Je bent welkom bij Ouderblijven

Een veilige plek voor christelijke ouders na een scheiding. Vind herkenning, deel in vertrouwen en bemoedig elkaar.

Praat direct mee
    Gratis, anoniem en binnen 1 minuut geregistreerd.

Wat is de zin van het lijden na een scheiding?

Bram

Ouderblijver
Sinds mijn scheiding is mijn leven compleet veranderd.
Er zijn weinig echt gelukkige dagen, eigenlijk helemaal geen…
In mijn huwelijk voelde ik mij compleet, nu voelt ik mij een halfje.
Een half mens, een halve ouder, een halve vriend.
Alleen achterblijven na een scheiding doet pijn en ja tijd heelt wel wat wonden, maar niet alles. Bepaalde pijn zit zo diep in je hart dat je gewoon weet dat het nooit zal weggaan. Toch niet op eigen kracht. Ik geloof echt dat God dit kan wegnemen, maar om een of andere reden doet hij dit niet.
Ik wil niet als hopeloos overkomen. Dat ben ik niet. Ik geloof dat morgen beter kan worden.
Alleen zie ik nu er allemaal het nut niet van in.
In mijn ogen is het lijden zinloos en doet het enorm veel pijn.
Hoe ervaren jullie dit?

We ondergaan allemaal stormen in het leven en sommige stormen duren langer dan we zouden willen. Op een moment kan alles waar je zoveel waarde aan hebt gehecht van je worden afgenomen.
Het nut van het lijden is niet zomaar simpel te omschrijven.
Toen ik met mijn ex uit elkaar ging dacht ik dat het nooit meer goed zou komen en toch heeft tijd daar ook een genoegend antwoord op gegeven.
Kijk niet naar een oplossing vandaag, maar geef het lijden de tijd die het nodig heeft.
Is het leuk? Nee, het voelt alsof de storm je volledig zal omverwaaien. Gelukkig is dat niet het geval. Op een morgen zal het beter gaan… stap voor stap, dag per dag. Focus op God en niet op het probleem.
“Maak u dus geen zorgen voor de dag van morgen, want de dag van morgen zorgt wel voor zichzelf. Elke dag heeft genoeg aan zijn eigen last.”Matteüs 6, 34

Laatst bewerkt:
Pijn op zichzelf is niet mooi of nobel; scheiding is een vorm van rouw, een dood van een toekomstbeeld. Het nut zit er niet in dat het lijden een magisch doel dient, maar in het feit dat het je tot op het bot stript van alle schijnzekerheden.

Het haalt alle ruis weg. Je leert wie je echt bent als alles om je heen instort. God neemt de pijn vaak niet weg met een vingerknip omdat Hij ons door het dal laat wandelen om iets nieuws te bouwen. Je leert een diepere vorm van barmhartigheid en geduld kennen — naar jezelf, naar je kinderen en naar anderen die worstelen.

Wanneer je midden in de storm zit, voelt zoeken naar de 'zin' van de pijn vaak als een extra opgave die alleen maar frustreert. Pijn heeft op dit moment geen magische functie; het is pure, rauwe rouw om het wegvallen van je vertrouwde basis en toekomstbeeld. De betekenis ontstaat meestal pas achteraf door hoe je besluit weer overeind te krabbelen.
Wat mij destijds hielp om de regie en rust langzaam terug te vinden:

Forceer het 'nut' nu niet: Je hoeft vandaag geen wijze levensles uit dit verdriet te trekken. Accepteer dat het nu simpelweg pijn doet en dat rouw tijd kost.

Verklein je horizon: Kijk niet naar de komende maanden of jaren. Focus op vandaag: wat moet er vandaag praktisch gebeuren voor jezelf en je kinderen?

Herdefinieer jezelf in kleine stappen: Je bent geen half mens, maar een compleet mens in een ingrijpende overgangsfase. Bouw aan je eigen fundament met vaste dagelijkse routines en goede zelfzorg.

Blijf de stabiele basis: Je kinderen hebben geen vlekkeloze ouder nodig, maar wel een ouder die stap voor stap overeind blijft en rust uitstraalt.

Welke kleine routine of praktische taak kun je vandaag oppakken die jou puur een beetje rust en houvast geeft, los van het grote plaatje?

Terug
Naar boven