Ellen
Oriënterende Ouderblijver
Wat een overweldigende taak is het toch: je leven en dat van je kinderen proberen vast te leggen in een juridisch document, terwijl je zelf waarschijnlijk midden in een emotionele storm zit. Het is heel begrijpelijk dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet en hier wakker van ligt.
Toen ik drie jaar geleden mijn eigen traject doorliep, had ik graag een overzicht gehad van wat er écht toe doet. Een ouderschapsovereenkomst (in België vaak de EOT-overeenkomst of de regeling die door de familierechtbank wordt vastgelegd) is namelijk niet zomaar papierwerk. Als alles goed gaat, ligt het stof te verzamelen in de kast. Maar zodra de communicatie stroef loopt of er onenigheid is, is dit document je enige houvast. Het moet daarom waterdicht, feitelijk en helder zijn.
Hieronder deel ik de belangrijkste pijlers voor een robuust plan, gebaseerd op de valkuilen die ik zelf heb gezien en ervaren.
Toen ik drie jaar geleden mijn eigen traject doorliep, had ik graag een overzicht gehad van wat er écht toe doet. Een ouderschapsovereenkomst (in België vaak de EOT-overeenkomst of de regeling die door de familierechtbank wordt vastgelegd) is namelijk niet zomaar papierwerk. Als alles goed gaat, ligt het stof te verzamelen in de kast. Maar zodra de communicatie stroef loopt of er onenigheid is, is dit document je enige houvast. Het moet daarom waterdicht, feitelijk en helder zijn.
Hieronder deel ik de belangrijkste pijlers voor een robuust plan, gebaseerd op de valkuilen die ik zelf heb gezien en ervaren.
1. De Verblijfsregeling en Wisselmomenten
Onduidelijkheid over de wissel is een van de grootste bronnen van conflict. Laat geen enkele ruimte voor interpretatie.- Exacte tijdstippen en locaties: Vermeld niet "vrijdag na school", maar "vrijdag om 15:30 uur aan de schoolpoort".
- Wie brengt en haalt? Maak de afspraak dat de ouder waar de kinderen vertrekken hen naar school brengt, waarna de andere ouder hen na school ophaalt. Dit creëert een neutrale wissel, wat de spanning voor de kinderen (en voor jullie) enorm vermindert. In het weekend spreek je exact af wie de rit doet (vaak haalt de ouder waar de periode start de kinderen op).
- Vakantieregelingen: Specificeer per vakantie wie de eerste of tweede helft krijgt (kijkend naar even en oneven jaren). Definieer exact wat "de helft" is (bv. wissel op zaterdagmiddag 12:00 uur). Vergeet studiedagen en onverwachte sluitingsdagen van de school niet.
2. Financiële Duidelijkheid (Buitengewone Kosten)
Geld is vaak een enorme katalysator voor frustratie. In de Belgische wetgeving hebben we het Koninklijk Besluit (KB) van 2019 dat de buitengewone kosten regelt. Grijp daarnaar terug.- Verwijs naar de wet: Laat expliciet opnemen dat het KB inzake buitengewone kosten van toepassing is, tenzij jullie specifiek andere afspraken maken. Dit vermijdt oeverloze discussies over wat nu precies een buitengewone kost is.
- De kindrekening: Als jullie met een kindrekening werken, omschrijf dan haarfijn welke reguliere kosten hieruit betaald worden (kleding, kapper, schoolmaaltijden) en welk maandelijks bedrag elke ouder stort.
- Overlegplicht: Leg vast dat buitengewone kosten (bijvoorbeeld een dure sport of een meerdaagse schoolreis) vooraf schriftelijk goedgekeurd moeten worden door beide ouders. Koppel hier een responstijd aan (bv. binnen de 7 dagen of 15 dagen in de vakanties). Geen reactie = akkoord.
3. Communicatie en Beslissingsrecht
Zeker als de communicatie moeizaam verloopt of als er signalen zijn van ouderverstoting, is het cruciaal om het contact strak te kanaliseren.- Vaste communicatiekanalen: Spreek af dat alle niet-dringende communicatie verloopt via e-mail of een speciale co-ouderschapsapp (zoals 2houses of KiK). Gebruik WhatsApp of bellen enkel voor acute noodgevallen. Dit helpt je om het BIFF-principe (Brief, Informative, Friendly, Firm) toe te passen en geeft je de tijd om een bericht even te laten rusten voor je reageert.
- Onafhankelijke informatievoorziening: Hoewel we in België gezamenlijk ouderlijk gezag hebben, helpt het enorm om te noteren dat beide ouders de school, therapeuten en artsen zelfstandig mogen contacteren voor informatie. Dit voorkomt dat de ene ouder de informatiestroom kan blokkeren en minimaliseert de noodzaak om alles via de ex-partner te moeten vragen.
4. De Grote Valkuilen (Wat je absoluut moet vermijden)
- Vage termen als "in onderling overleg": Dit is een ramp zodra er geen overleg meer mogelijk is. Als je ex-partner weigert mee te werken, sta je met lege handen. Koppel er altijd een vangnet aan vast. Bijvoorbeeld: "Vakanties worden vastgelegd in onderling overleg, uiterlijk voor 1 maart. Bij gebrek aan akkoord geldt de volgende standaardregeling: ..."
- Mondelinge afspraken: Een rechter, advocaat of hulpverlener kijkt enkel naar wat er op papier staat. Ook al zijn jullie nu op goede voet, leg afspraken schriftelijk vast in je overeenkomst. Het beschermt jullie allebei als de situatie in de toekomst escaleert.
- De verhuizing: Neem een clausule op over de maximale afstand die een ouder mag verhuizen zonder overleg (bv. binnen een straal van 15 kilometer van de school), of de plicht om een verhuis minimaal 3 maanden vooraf aangetekend of via e-mail te melden.
Welke concrete afspraak uit jouw ouderschapsplan is voor jou later echt de redding gebleken? Of als je terugkijkt: wat had je achteraf gezien absoluut anders op papier willen zetten?Jouw ouderschapsplan is het fundament waarop je de komende jaren rust kunt bouwen. Focus op wat je wél kunt controleren: glasheldere afspraken en een strakke structuur. Dat geeft niet alleen jou gemoedsrust, maar creëert bovenal veiligheid, duidelijkheid en voorspelbaarheid voor de kinderen. Zorg goed voor jezelf in dit proces; je kinderen hebben een ouder nodig die stevig blijft staan.