• Je bent welkom bij Ouderblijven

Een veilige plek voor christelijke ouders na een scheiding. Vind herkenning, deel in vertrouwen en bemoedig elkaar.

Praat direct mee
    Gratis, anoniem en binnen 1 minuut geregistreerd.

Welk gebed gebruik jij het meest?

• Topic starter Topic starter Lux
  • Startdatum Startdatum

Lux

Administrator
Forumleiding
Ieder van ons heeft zijn eigen voorkeur in bidden.
Sommige mensen bidden uit het hart, terwijl anderen er een Bijbeltekst bijnemen of een kerkelijke leidraad volgen?
Wat betekent bidden voor jou en welk gebed gebruik jij het meest.
Ik denk dat het Onze Vader en Mariagebed bij mij veruit de kroon spannen.
Als je de Rozenkrans bidt is er bijna geen mogelijkheid dat je meer dan de Mariagebeden gaat bidden.
Maar dat is katholiek. Wat met alle andere christenen?

Welk gebed geniet jullie voorkeur en plak gerust hetgeen wat je dagelijks gebruikt.
Een gebed van jou kan namelijk een gebed voor ons worden.

Voor mij is het gebed om kalmte (de Serenity Prayer) een vast dagelijks anker geworden, zeker in situaties waarin het ouderschap na een scheiding complex wordt.

Bidden is voor mij vooral even stilvallen en de drang loslaten om alles zelf te willen controleren. Wanneer de communicatie stroef loopt of wanneer je je zorgen maakt over dingen waar je op dat moment geen vat op hebt, helpt dit gebed om helder te blijven over je eigen rol.

Het gebed dat ik het vaakst gebruik:

God, geef me de kalmte om te aanvaarden wat ik niet kan veranderen,
de moed om te veranderen wat ik wel kan veranderen,
en de wijsheid om het verschil tussen beide te zien.

Het herinnert je er telkens aan dat je energie het best gaat naar wat binnen je eigen bereik ligt: hoe je zelf reageert, welke rust en stabiliteit je je kinderen biedt en hoe je met je eigen geduld omgaat. Wat buiten je bereik ligt moet je leren toevertrouwen en loslaten.

En dat is niet makkelijk.

• Like
Waarderingen: Lux
Wanneer het bloed onder mijn nagels vandaan wordt gehaald na een venijnig bericht, een valse aanname of een afwijzing schiet ik weinig op met een meditatief rustgebed. Op zulke momenten kookt alles vanbinnen en is mijn eerste reflex om mezelf te verdedigen in de tegenaanval te gaan of met gelijke munt terug te betalen.

Het gebed dat ik op dat soort momenten het hardst nodig heb is eigenlijk een noodrem tegen bitterheid. Het is een gebed dat helpt om die telefoon weg te leggen, diep adem te halen en te voorkomen dat het conflict mij overtreft. Ik bid zo:

Heer,

U ziet de woede en het gevoel van onrecht dat nu in me opkomt. Mijn eerste reactie is om mezelf te verdedigen en hard terug te slaan. Bewaar mijn mond voor scherpe woorden en mijn vingers voor bittere berichten. Laat wrok geen wortel schieten in mijn gedachten, want ik wil mijn kinderen niet belasten met de strijd van volwassenen.

Geef me de zelfbeheersing om te zwijgen wanneer spreken alleen maar escaleert,
en de nuchterheid om te reageren vanuit rust in plaats van gekwetste trots.
Laat het oordeel en de gerechtigheid aan U over en help mij vandaag gewoon de stabiele ouder te blijven die zij nodig hebben.

Amen.

Even letterlijk die woorden zeggen voor je op 'verzenden' drukt, haalt net de scherpe kantjes van de adrenaline af. Zo blijft de focus liggen op wat de kinderen op de lange termijn nodig hebben: een ouder die betrouwbaar en kalm blijft, ongeacht wat er over de schutting wordt gegooid.

Bidden jullie op zulke acute stressmomenten weleens bewust om zelfbeheersing of zoek je de steun vooral achteraf als de storm weer wat is gaan liggen?

• Like
Ik bid ook dagelijks:

De Wapenrusting van God (Full Armor of God)​

Waarheid als riem:
Heer, ik doe de waarheid als riem aan. Ik dank u Heer dat uw woord waarheid is. Heilig mij dagelijks door uw Woord. (Johannes 17,17). Heer, help mij trouw te blijven in het dagelijks lezen en studeren van uw woord.

Harnas van de gerechtigheid:
Nu bind ik het harnas van de gerechtigheid om. Ik dank u, Vader dat Jezus zonde voor mij is geworden, zodat ik nu volgens uw gerechtigheid kan leven volgens 2 Korintiërs 5,21. Mogen wij dagelijks in Christus blijven, want apart van U, Heer kunnen we niets uit onszelf. (Johannes 15,4-5)

Sandalen van vrede:
Ik leg op mijn voeten de voorbereiding van het evangelie van de vrede. Ik dank u, Vader, dat ik voorbereid ben om de hoop voor iedere persoon die u vandaag op mijn pad brengt te zien. Ik zal dagelijks in Gods vrede stappen, niet in angst voor de bedreigingen van de vijand of de leugens tegen mij of mijn familie, maar mij op het woord van God berusten. (1 Petrus 3,15; Romeinen 10,17)

Schild van geloof:
Ik til het schild van het geloof hoog voor mij en mijn familie, welke alle vurige pijlen zal doven, van de plannen en listen van de duivel tegen mij en mijn geliefden vandaag in Jezus Naam. De Heer is mijn kracht en schild. (Psalm 28,7a; 1 Johannes 5,4)

Helm van redding:
Ik doe de helm van redding aan. Ik dank u voor mijn redding en de gift van eeuwig leven dat ik door Jezus Christus heb ontvangen, mijn Heer. (Romeinen 6,23; 1 Johannes 5,11-12) Dank u Heer, voor al de voordelen dat ik heb in Christus Jezus. Ik zal elke gedachte in mijn brein gevangen houden om gehoorzaam te zijn in Jezus Christus. (2 Korintiërs 10,3-5). Ik kies om mijn gedachten op de dingen hierboven en niet op de dingen van de aarde te plaatsen. (Filippenzen 3,19; Kolossenzen 3,2). Ik dank u, Heer, voor de bescherming van mijn gedachten en mijn gezin van alle types van aanval van de vijand. Mag ons gezin kiezen dood te zijn in zonde en de verleidingen van de wereld en levend in Christus Jezus en vervuld met de vruchten van de Heilige Geest welke liefde , vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid en zelfbeheersing zijn. (Romeinen 6,11-14; Galaten 5,19-26)

Zwaard van de woorden van God:
Ik til het zwaard van de Geest welke het woord van God is op. Hiermee kan ik alle moeilijkheden, aanvallen en beproevingen overwinnen want het is scherper dan ieder ander tweesnijdend zwaard. (Jozua 1,9; Hebreeën 4,12) Ik zal het Woord seizoen in en seizoen uit spreken, wanneer het gemakkelijk of ongemakkelijk is. (2 Timoteüs 4,2). Heer, Laat mij uw Woord stoutmoedig met uw liefde spreken. (Romeinen 10,8-9). Ik zal het Woord in gebeden spreken, tot iedere persoon en situatie dat u voor mij orkestreert om te doen, in Jezus naam (Marcus 16,15)

Bidden in de Geest:
Heer, als laatste en dragende deel van deze wapenrusting bid ik nu onophoudelijk in de Geest, bij elke gelegenheid en met elk biddend smeken. Heilige Geest, neem de leiding over mijn woorden en mijn gedachten, juist nu de strijd zo intens is. U kent de waarheid, U kent de angst en U kent de plannen van de tegenstander.

Vader, ik breng mijn situatie en dierbaren specifiek voor Uw troon. Ik bid om een bovennatuurlijke bescherming over onze harten en gedachten. Ik breek in de Naam van Jezus elke greep van manipulatie, misleiding en emotionele druk die wordt uitgeoefend. Laat Uw waarheid en Uw liefde een schild om ons heen zijn, zodat leugens geen wortel kunnen schieten in ons hart. Geef helderheid en rust te midden van deze storm.

Heer, ik sta op de plek die U mij hebt toevertrouwd. Ik spreek Uw rechtvaardigheid uit over elke situatie en beproeving. Ik bid dat elke poging om mij onterecht buiten spel te zetten of te benadelen zal falen. Laat de waarheid overduidelijk aan het licht komen bij iedereen die hierin een stem heeft. Waar de vijand verdeeldheid en afstand wil zaaien, spreekt Uw Woord van herstel en nabijheid.

Geef mij de wijsheid om in deze situatie niet te handelen vanuit bitterheid, angst of vlees en bloed, maar vanuit de kracht van de Heilige Geest. Geef mij de juiste woorden op het juiste moment en de rust om te zwijgen wanneer dat nodig is. Ik weiger te buigen voor de intimidatie van de vijand. Mijn leven en mijn toekomst liggen in Uw hand.

U strijdt voor mij en in die overwinning rust ik.

In de machtige en overwinnende Naam van Jezus Christus,

Amen.

Bij het bidden van dit gebed voel ik een rust over me heen komen. Als je dit dagelijks doet, valt het onmiddellijk op wanneer je het eens vergeet. Een echte aanrader.

Wat mij de laatste tijd op de moeilijkste momenten toch wat houvast geeft, is iets heel korts en stils. Eigenlijk gewoon:

“Heer, neem Gij het maar even over, want ik kan het zelf even niet meer.”

Of simpelweg een ademgebed: “Heer, geef mij Uw vrede voor vandaag.”

Geen ingewikkelde woorden, maar gewoon toegeven dat het vat af is en dat ge het even uit handen moet geven. Zeker wanneer de paniek toeslaat over de toekomst en de kinderen, brengt die ene simpele zin mij toch weer effe tot rust. 🙏

• Like
Heer, U weet beter dan ikzelf dat ik ouder word en op een dag oud zal zijn.
Bewaar mij voor de noodlottige gewoonte te denken dat ik bij elke gelegenheid en over elk onderwerp iets moet zeggen.
Bevrijd mij van de neiging orde te willen scheppen in andermans zaken.
Maak mij bedachtzaam, maar niet humeurig; behulpzaam, maar niet betweterig.
Met mijn grote voorraad aan levenservaring lijkt het jammer die niet te gebruiken, maar U weet, Heer, dat ik graag een paar vrienden en goed contact wil overhouden.
Houd mijn geest vrij van het opdreunen van eindeloze details en geef mij vleugels om ter zake te komen.
Ik durf U niet te vragen om een vlekkeloos geheugen, maar geef mij een groeiende nederigheid en minder eigenwijsheid wanneer mijn herinnering botst met die van anderen. Leer mij de kostbare les dat ook ik mij wel eens kan vergissen.
Geef mij het vermogen om het goede te zien op onverwachte plekken en talenten op te merken bij mensen waar ik het niet direct verwachtte.
En geef mij, Heer, de genade om het hun ook te zeggen.

Amen.

Terug
Naar boven